The Queen’s Gambit: Beth Harmon’un Stil Kodları

71
THE QUEENÕS GAMBIT (L to R) ANYA TAYLOR-JOY as BETH HARMON in episode 104 of THE QUEENÕS GAMBIT Cr. PHIL BRAY/NETFLIX © 2020

İzlenmesi gereken Netflix dizilerinden biri olan ve Anya Taylor-Joy’un müthiş performansını dahiyane bir gardıropla eşleştiren The Queen’s Gambit, tek bir oturuşta seyredip bitirmek isteyeceğiniz bir dizi.

THE QUEEN’S GAMBIT (L to R) ANYA TAYLOR-JOY as BETH HARMON in THE QUEEN’S GAMBIT Cr. CHARLIE GRAY/NETFLIX © 2020

The Queen’s Gambit’in kostüm tasarımcısı Gabriele Binder, Beth Harmon’ın en iyi görünümünün ardındaki gizli mesajları ortaya koyuyor. Yani her kostümün verdiği derin bir mesaj olduğunu söylemek mümkün. Ergenlik döneminden beri bireyselliğine duyduğu şaşırtıcı güven ile erkeklerin egemen olduğu, uluslararası satranç dünyasıyla yüzleşen genç bir kadının draması olan bu dönem dizisinin kostümleri özel seçilmiş nadir parçalardan oluşuyor. Eğer modayla yakından ilgileniyorsanız bu diziye de ilgi duymanız kaçınılmaz olacaktır.

24 yaşındaki Anya Taylor-Joy Amerikalı satranç dahisi Beth Harmon (Walter Tevis’in aynı adlı 1983 tarihli romanından orijinal bir karakter) olarak karşımıza çıkıyor. 50’lerin sonu, 60’ların başında geçen hikayede Gabriele Binder için, Harmon’un gardırobunun yaratılmasında en önemli kısım, 60’lı yılların kültürel başkaldırısını çağrıştıran bir renk paletine odaklanmak. Beth Harmon’un gardırobu, çocukken bir yetimhaneye geldiğinde ilk anda fark edilen açık yeşil bir kıyafet ile dizinin sonunda bir satranç yarışması sırasında giydiği yakalı bir elbise arasındaki yolculuğu izleyiciyle buluşturuyor.

Öyle ki Binder, açık yeşil tonu Harmon’un “ev rengi” olarak tanımlıyor ve karaktere, satranç yarışması için bu rengin ona güç verdiğini göstermek için yakalı elbise giydiğini açıklıyor. Beth Harmon satranç yarışmaları için seyahat ederken, New York City, Paris ve Moskova gibi her şehrin kendi tarzını etkilemeye başladığını gözlemliyoruz. Örneğin Harmon Paris’teyken, 1960’larda Pierre Cardin tarafından popülerleştirilenlerden ilham alan siyah ve bej bir elbise satın alıyor. Beth, Moskova’daki son turnuvasında, önceki kıyafetlerinden daha gösterişli ve daha sofistike bir kareli ceket giyiyor. Görünüm, uluslararası tanınırlık kazandıkça Harmon’un yeni keşfedilen güvenini uyandırmayı amaçlıyor. Gabriele Binder, karakterin içinde olup bitenleri stili ile aynalamaya çalıştığını vurguluyor ve satranç ile bağlantılı parçaları seçtiğini belirtiyor. kontrastı baskın, oyunun kendi nüanslarını yansıtan, belirleyici kıyafetler Beth Harmon’un stilinin özeti. Oyunu kazanması ya da kaybetmesi çiçek baskılarının naif duruşuyla elde edilemeyecek kadar keskin bir bakış açısıyla anlatılıyor.

Gabriele Binder karakterin stilini nasıl yarattığını şöyle ifade ediyor; 

“50’lerin tarzına atıfta bulunan görünümler için Jean Seberg’i düşündüm – Beth Harmon gibi, o da bir yabancıydı. New York görünümü için aklımda Edie Sedgwick vardı. Dizinin ilerleyen bölümlerinde, Biba tarzının yükselişine, dışarıdan bakan birinin, kendi yoluna giden ilginç bir kişinin gözünden göndermeler yaptım. Özellikle Beth’in serinin sonlarında giydiği yeşil, mavi ve beyaz renklerle yaptığımız tişörtleri çok seviyorum. Courrèges siluetini ima ediyorlar – çok havalı, zarif ve sade. Bu bakışı o kadar çok sevdim ki, basit pantolonlarla eşleştirerek tekrarladım. Beth ayrıca çok özgür ve genç hissettiren blok desenli sarı hırka ile tişörtler giyiyor. Kesinlikle bugün yeniden yaratabileceğiniz bir şey.’’

Beth’in Paris turnuvası için giydiği elbise kişisel favorilerimizden biri. Neredeyse bir Pierre Cardin elbisesi gibi ve artık var olmayan bir zarafete sahip. Moskova’daki turnuvadan ayrılmak için giydiği kareli ceket, Gabriele Binder’in bulduğu güzel bir vintage parça ve bu, bir işbirliğinin bir parçası olarak André Courrèges tarafından Amerikalı bir tasarımcı için tasarlanmış. Bu kareli ceket Beth Harmon’un özgüvenini sembolize eden bir parça ve kontrollerin referans alındığı güçlü bir kararın görselleştirilmesi hedeflenmiş. 

Queens Gambit Style Gallery
courtesy Netflix

Birinci bölümde, Beth, annesinin onun için yaptığı, şefkatle isminin işlendiği bir elbiseyi giyiyor. Bu elbisenin rengi Beth’in ‘ev’ duygusunu temsil ediyor. Bir kez daha ‘eve’ dönebileceği bir an yaratmak isteniyor ve bu yüzden Moskova’daki son turnuvasında aynı renk elbiseyi giyiyor – kazandığında giydiği elbise. Bu rengi sonunda kendine güvendiğini ve annesinin yanında olduğunu göstermek için kullanmayı seçiyorlar. Çünkü en çok korktuğu adamdan korkmuyor. Başlangıçta onu gerçekten kırılgan yapan bir renk ama sonuçta aynı renk onun gücünün bir göstergesi halini alıyor. Hepsinden önemlisi de bu bir eve dönüşün simgesi. 

THE QUEEN’S GAMBIT (L to R) ANYA TAYLOR-JOY as BETH HARMON in episode 107 of THE QUEEN’S GAMBIT Cr. COURTESY OF NETFLIX © 2020

Sonunda, Beth baştan sona beyaz rengin hakim olduğu pantolon, bot ve bereden oluşan bir kıyafet giyiyor. Tabii ki fikir, onun artık satranç tahtasında bir kraliçe olduğunu ve satranç tahtasının kendisinin de dünya olduğunu iletmekte.